Kapcsolat
+36 (1) 622 -4319 office@mffk.hu 1142 Budapest, Kassai u. 69 H-CS: 09:00-16:00 | P: 09:00-14:00
Kövessen minket:
Informatika Informatikai projekt folyamatokról általában
h

Informatikai projekt folyamatokról általában

Üzleti igény

Mit is nevezhetünk üzleti igénynek egy informatikai fejlesztés tekintetében. Cégek, vállalkozások elsősorban üzleti alapokon hoznak döntést egy – egy új fejlesztés, vagy beruházás mellett és ez igaz az informatikára elköltött összegekre is. Valamiféle üzleti előnyt kívánnak megvalósítani, általa. Mik lehetnek ezek. A fejlesztés típusától eltérő, de lényeges, hogy kimutatható és időben valóságos legyen.

Üzleti előnyök lehetnek a teljesség igénye nélkül:

  • Hatékonyabb munkavégzés, mind időben, mind erőforrásban
  • Gazdaságosabb működés
  • Jobb, a céghez illő külső, vagy akár belső megítélés
  • Átláthatóság, szervezettség, összehangolt folyamatok
  • Vevő és ügyfélszerzés, új piacok kiaknázása
  • Rendszerezett ügyviteli folyamatok
  • Pontos vevő és készletnyilvántartás
  • Vezetői döntéstámogatás
  • Munkaidő és költség ellenőrzés
  • Gyorsan elérhető, pontos információk

Ezek mindegyike képes forintra váltható eredményt biztosítani egy vállalkozás számára. Tehát, nem csupán abban érdemes gondolkodni, informatikai fejlesztés vonatkozásában, hogy legyen weboldalam és egy jól működő számítógépem, hanem érdemes a belső folyamatokat is vizsgálni, annak hatékonyabbá tételével, hogyan lehet növelni a cég eredményeit.

Tapasztalataink alapján, sokan még mindig ezen spórolnak, pedig egy jól átgondolt és maradéktalan szakmaisággal megtervezett rendszer valóban képes eredményeket biztosítani.

Hogyan juthat el egy cégvezető a döntés meghozatalához és mi alapján döntheti el, hogy pontosan mire is van szüksége a cégnek.

Elsősorban a napi munka, vagy a tapasztalatok alapján találkozunk igényekkel, de gyakran előfordul, hogy a dolgozók, esetleg partnerek, vevők tesznek javaslatot új fejlesztésekre, vagy a régi, meglévő rendszer hatékonyabbá tételére.

Általában nem vált ki felhőtlen örömet, hogy megint, vagy, hogy egyáltalán költeni kell „erre”. Sőt, ami igazán gyakori, hogy a megrendelő értékrendjében eléggé más besorolás alá esik, mint ahova kellene. Ennek okán az igények, elvárások a legtöbb esetben nem találkoznak a megvalósítás valós költségeivel. Eddig persze el is kell jutni, így elsőkörben meg kell ismerni a pontos igényeket, hogy ténylegesen mi is az, ami a leendő megrendelő fejében összeállt, mire van szüksége pontosan és hol és hogyan tud számára valós üzleti eredményt biztosítani. Emiatt van szükség az üzleti igények részletes megismerésére. Személyes találkozó alkalmával egy vagy több az adott területhez és az informatikához értő tanácsadó, irányított kérdésekkel térképezi fel az igényeket és a folyamatokat, melyeket ki kell majd szolgálni az új fejlesztésnek. Igénytől függően ez lehet egy, vagy akár több alaklom is és érinthet több olyan vezetőt, dolgozót, akik majd használni fogják, vagy dolgoznak vele.

Az így beszerezhető információkat, persze előzetesen is össze lehet szedni és dokumentáltan átadni egy ajánlat kérés előtt, azonban jellemzően ilyen esetekben mindig kimarad jónéhány olyan fontos elem, ami képes jelentően befolyásolni egy projekt méretét, ezért érdemesebb, ezt már az elején szakemberre bízni.

A pontos igények tudatában, egy úgynevezett grooming, vagy megbeszélés keretében, fejlesztők bevonásával már részben meghatározhatók az alábbiak:
Főbb feladatok | Nagyjából a szükséges idő ráfordítás | Alkalmazandó technológia
Ezek összeségéből lehet egy indikatív árajánlatot adni a megvalósítandó projektre.

Az ajánlatok értékelése előtt, érdemes vizsgálni az igények alapján a valós eredményeket is, amit az új beruházás képes biztosítani. Össze kell hasonlítani a bekerülési költséget, valamint a középrövid távú üzleti előnyöket. Gyakori hiba, hogy kizárólag az ár dönt, ami érthető, de később nagyon visszaüthet, mindkét félre. Ehhez a döntéshez mindkét oldalon több körülményt is figyelembe kell venni, mert az esetleges rossz tapasztalatok, csalódások és feleslegesen elköltött forintok mindegyike a körültekintés hiányára vezethető vissza.

f

Néhány tipp, megrendelőként mi az, amire érdemes odafigyelni a lap alján szereplő borsos áron kívül:

  • Alkalmazhatóság, kezelhetőség
  • Fenntarthatóság és annak költségei
  • Tovább fejleszthetőség
  • Technológiai avulás

Ezek mindegyik, természetesen igényel némi hozzáértést, de ha a kiszemelt partner képes megadni, minden érdemi tájékoztatást, akkor a legtöbb esetben a laikus is tud a maga számára, hosszútávon kedvező döntést hozni.

Indikatív költségmegállapítás

Mitől és miért indikatív egy ajánlat. Néhány esetben, amikor teljesen egyértelmű, hogy mi az igény nincs szükség az indikatív ajánlatra, de az informatikai projektek jellemzően nem ilyenek. Hiába a nagy körültekintés az üzleti igények vonatkozásában, sok esetben maga a megrendelő sem tudja pontosan, hogy mire is van szüksége és az igények alapján pontosan mekmekkora is a projekt mérete. Amikor az igényei először kezdenek körvonalazódni, vagy testet ölteni, akkor jön elő a legtöbb és legújabb igény és elvárás. Ahhoz viszont, hogy egyáltalán belevágjon egy cég, főleg egy komolyabb fejlesztésbe, támpontot mindenképpen kell kapnia a költségek vonatkozásában. A részletes üzleti igények megismerése mellet sem lehet felelőséggel és kockázat nélkül megmondani, hogy egy projekt mennyibe fog kerülni, mindaddig, amíg az teljes részletességgel nincs felmérve és megtervezve. Az indikatív ajánlat természetesen már tartalmazza a felmérés és a rendszerigény specifikáció elkészítésének a költségét is, de talán ilyenkor ez az egyetlen, aminek a költségeit nagypontossággal meg lehet határozni.

Mekkora eltérés lehet az indikatív és a végleges ár között. Az egészen kicsitől az egészen jelentősig, kimondottan nagy a skálán mozoghat. Az ok sokszor nagyon prózai. Nem a fejlesztést végző hozzá nem értése, persze lehet az is. Ami jellemző, hogy nem áll rendelkezésre minden információ és a részletek feltárásakor olyan elemek, funkció igények kerülnek elő, amiknek a megvalósítása képes jelentősen befolyásolni a kivitelezés idejét, így a feladat nagyságát. Ugyan ez természetesen fordítva is igaz lehet, hiszen egy részletes felmérés, tervezés után, annak is van realitása, hogy kisebb a feladat, mint előzetesen gondolta a kivitelező. Összegezve az indikatív ár minden esetben tájékoztató jellegű és optimális esetben is 15 – 20% eltéréssel kell számolni pluszban és mínuszban egyaránt. Arra viszont mindenképpen támpontot nyújtani, hogy mennyire voltak reálisak az anyagi elképzeléseink megrendelőként a beruházással kapcsolatban.

Akkor hogyan lehet megtudni, hogy mennyibe fog kerülni a fejlesztés. Emiatt és a megvalósítás miatt is, mindenképpen érdemes felméretni, megterveztetni a fejlesztést és elkészíttetni a rendszerigény dokumentációját szakemberrel. Egyrészt ebből a megrendelő számára egyértelműen kiderül, hogy pontosan mi is az, amit kapni fog a fejlesztés végén, hogyan kell működnie és mi az, amit tudnia kell. A kivitelező számára is egyértelmű, hogy mit kell, hogy a megrendelő elégedett legyen vele. Megrendelőként lehetőség nyílik rá, hogy specifikációban leírt konkrétumokra, más kivitelezőtől is ajánlatot kérjen be, anélkül, hogy többször végig kelljen csinálni a procedúrát.

Rendszerigény dokumentáció

Az elkészült scope alapján készül el a Követelmény-specifikáció. Ennek a Az elkészítésében több szakember is részt kell vegyen, összetettebb fejlesztési projektek esetében már a rendszerterv és a látványterv is része a dokumentumnak. A fejlesztés csak abban az esetben kezdődik meg, ha dokumentációt mindkét fél elfogadta és jóváhagyta.

Szerződés

A vállalás tárgyának függvényében két féle szerződéssel dolgozunk – Megbízási-, vagy Vállalkozási szerződés – jön létre, amely mindkét esetben tartalmazza mind a megrendelő, mind a cég jogait és kötelezettségeit. Minden esetben mellékletként megtalálható a vállalás pontos részletezése, vagy maga a specifikáció.

Fejlesztés

A fejlesztés legtöbb esetben 2 részből áll össze Beckend, ami a motorját képezi a fejlesztésnek és kihívásokkal teli, de kevésbé látványos, valamint a Frontend, ami már a felhasználói felületek testet öltéséről szól. A fejlesztés ütemének megfelelően, ügyféldemókat iktatunk be, így a megrendelő mindig aktuálisan láthatja az elkészült moduloka és funkciókat.

Tesztelés

Az elkészült modulok első körben fejlesztői tesztelésen esnek át, majd a fejlesztés végén az egységes funkcionalitást teszteljük. Ezek a tesztek éles futtatási környezetben, természetesen nem publikusan zajlanak. A tesztnél fontos, hogy a megrendelő, illetve mindazok, akik az elkészült fejlesztést használni fogják, részt vegyenek ebben a folyamatban. A feltárt esetleges hibák az élesítés előtt javításra kerülnek.

Betanítás

Egy új rendszer alkalmazása jelentős változás egy cég életében. Az átállás és az üzembiztos használat nem is megy egyik napról a másikra. Ennek a folyamatnak a támogatása igény esetén része a projektnek. A felhasználók és az adminok betanítását is elvégezzük, valamint az oktatásról videó anyagot, valamint felhasználói dokumentációt is készítünk, melyet átadunk a megrendelőnek.

Átadás

Egyedi rendszereinket, szoftvereinket, alkalmazásainkat ismert és fejlesztői körökben elismert technológia és módszertan mentén készítjük, megfelelő fejlesztői dokumentációval adjuk át, így biztosítva, hogy annak fejlesztőjétől függetlenül is fenntartható, tovább fejleszthetőek.

Üzemeltetés

Egyedi fejlesztésű, összetettebb rendszerek esetében, ajánlott úgynevezett SLA szerződést kötni (Jelentése: Service Level Agreement = Szolgáltatási Szint Megállapodás), melyet érdemes a fejlesztés elején fixálni. Ezen szerződések célja a szolgáltatási minőség biztosítása a teljes időtartam alatt. Kevésbé összetett projektek, vagy nem saját fejlesztés esetében, egy üzemeltetési megállapodás is teljes biztonságot tud jelenteni a megbízó számára.

A leírtak tájékoztató jellegűek nem jelentenek kötelezettséget egyik fél számára sem, egyes projektek ettől eltérhetnek!

Érdekesnek találta a cikket?

Olvassa el a többi cikket is, vagy keressen fel minket!